Els motors d'explosió són motors que utilitzen explosions controlades, per tal de produïr combustió. Fou inventada per Nikolaus Otto l'any 1976 i gràcies a aquest fet actualment molts automòbils funcionen amb un motor d'explosió de gasolina.
Aquests motors poden ser de dos tipus segons les seves explosions:
- D'encesa per guspira o Otto: són els que consumeixen gasolina o gasos liquats a pressió.
- D'explosió per compressió de gasos o dièsel: són aquells que utilitzen olis pesants com el gasoil.
Els motors d'explosió consten de 3 parts essencials i un mecanisme pistó biela:
- La culata: és una peça de ferro fos o d'aliatges lleugers d'alumini. A la seva part superior, consta de vàlvules que regulen l'entrada d'aire i la sortida dels gasos cremats. Per fer possible aquest funcionament es necessiten l'arbrede lleves i els balancins. A la part inferior de la culata, està situada la cambra de combustió, unes petites cavitats on es cremen el combustible i l'aire. A la part lateral de la culata, estan acoblats els col·lectors d'admissió i escapament, que són tubs metàl·lics que permeten l'entrada de l'aire i la sortida dels gasos.
 |
Culata |
- El bloc: és la peça més gran i voluminosa del motor d'explosió. És una peça feta de ferro colat aliat amb petites proporcions de metalls. El bloc consta de cilindres i coixinets, que són punts de suport del cigonyal, i aquests, s'uneixen a les bieles i els pistons. Al bloc també hi estan situades les cambres d'aigua, per on circula l'aigua de refrigeració del motor, i els conductes de l'oli de lubricació, els quals, tots dos s'acoblen a la culata.
 |
Bloc |
- El càrter: és una caixa metàl·lica que està fixada per uns cargols a la part inferior del bloc. El seu funcionament és protegir el cigonyal i peces del seu voltant i alhora, és un dipòsit d'oli per lubricar i refrigerar el motor.
 |
Càrter |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada